Rozhovor s předsedou rady Církve bratrské Pavlem Černým

Vyjde v časopisu Církve bratrské BRÁNA. Až vyjde, dám jej ke stažení... Samozřejmě doznají změnu i otázky, které upravila redakce časopisu a rozhovor byl autorizován a pak ještě proběhla textová korektura redakce. Možná něco vypadne ještě ve zlomu stránek. Takže zveřejňuji jako upoutávku zatím otázky tak, jak byly kladeny:

      • Pavle, konec starého režimu jsi zažil v Benátkách nad Jizerou, Kutné Hoře a v Praze jako kazatel sboru, kontaktovali Tě také příslušníci STB a co chtěli?
      • Trochu odlehčeně: Podrobnou analýzu Církve bratrské pro vnitřní potřeby pořídil jakýsi příslušník STB se jménem Černý... Znáš ji (tuším, že jsi ji nepsal), jak charakterizovala Církev bratrskou?
      • Měli informátory mezi kazateli a laickými pracovníky církve?
      • Na některých konferencích se zvedla vlna „řešit“ selhání církve, zůstalo to často u jmen spolupracovníků STB mezi kazateli. Mnohokrát jsi to už říkal, ale ještě jednou pro jistotu: Měly rozhovory před komisí nějaký smysl nejen pro duši těch bratří, ale i pro církev?
      • Církev to povětšině nevěděla, nebyla publikována žádná analýza toho období... Nebylo možná rozumnější udělat více?
      • Tedy upřednostňuješ delší období pro promlčení, kdy někteří už odešli...
      • A byli ti, kteří mohli jezdit do zahraničí, tak odvážní, že by pomohli těm postiženým? Tvořil někdo nějakou síť pomoci ze zahraničí?
      • Psychologové říkají, že tlustá bílá čára z principu neexistuje. Myslíš, že odpuštění dokáže smazat všechno i v lidské rovině?
      • Vyrovnání s minulostí je obecně problémem české společnosti. Neustále se vrací k palčivým tématům a stále s nimi není hotova. Čím to je?
      • Spíše bych ale důvěřoval, že došlo k výmazům. Když jsme dělali Občanská fóra, estébáci pálili archivy... Proto je důležitá celková analýza. Vázací akty byly jen jednou částí přediva dokumentace. Odborníci ale říkají, že vázací akt se lišil od zápisu z výslechu a musel být navázán se svědkem...
      • Když společnost za celou dobu žádné pořádné vyrovnání neudělala, vypadá to jakoby měl být zrušen i Ústav pro výzkum totalitních režimů, lidé jsou v něm zastrašováni... Nestalo se díky tomu i v církvi, že se trochu nalomil charakter další generace lidí. Dnes říkají: „Dejte s tím pokoj, a kdoví co se stalo...“
      • Není to tak, že celé církvi zůstala totalitní mentalita? Uzavřenost - neveřejnost, stádnost, udavačství, slídilství, schovávání se za druhé, nepřímé jednání, mocenské kličky, "řešení" jednotlivců atd.?
      • STB  si vyžadovala mít pod kontrolou řízení církve, za projevy svobodymilovnosti u členů postihovala kazatele a vedení církve, kteří postihovali ty další. Nemá to následky dodnes v tom, že se církev velmi pomalu transformuje do podmínek akceschopné společnosti, která má nezávislé úrovně spolupracující svorně na jednom díle a stále tíhne k centralizovanému řízení? Vina za to selhání se neroznesla na všechny. Měli jsme ve sborech členy SSM, KSČ. Pořád je to pocit osudu, nelze jinak, jako by tam ještě soudruh tajemník seděl. Nepřítel poslouchá, a tak se lidé dále vymlouvají se na špatné vedení...
      • Takže nevidíš, že by historie měla nějaký přímý vliv na to jak teď jednáme.
      • V čem vidíš důvod odtrženosti od společnosti, od jejích problémů. Vycházeje z toho jak stavíme. Mnoho úžasných plánů, ale málo kdy je vidět rozpočet na prvních deset let provozu a nějaká ta udržitelnost. Málo projektů víceúčelově v tom smyslu: „Děláme je s někým“, spíše jedeme ve stylu „Děláme je pro...“ Bývá to pak uzavřené, jednoúčelové, naše, bez denního vlivu na okolí. Není to v naší teologii?
      • Nemůže to být zároveň pastí? Vytvářet kulturní pracovníky, kulturní nadstavbu společnosti? Takovou která aktuálně nemá společnosti co říct? Unaveni světem jdeme do ústraní, kde radši zbudujeme třikrát nákladnější budovu (na kterou se zadlužíme), která bude mít dva účely, abychom se v ní mohli skrýt a doufáme, že se tam přijdou skrýt i ti další.

       

       

       

      Přidat komentář

      Opište kód z obrázku.

      XML kanál pro komentáře: RSS | Atom